Meer dan een pakje vervoeren van A naar B

Het klinkt zo eenvoudig, pakketjes vervoeren. Maar het is zoveel meer dan dat. Het is een 24-uurs proces dat constant doorgaat. Een geoliede machine, die niet stil mag komen te liggen en die zo optimaal mogelijk moet worden ingezet. Iedere dag weer lever ik er vanuit Finance een bijdrage aan dat onze chauffeurs pakketjes netjes en op tijd te kunnen bezorgen: een mooie uitdaging.

Kleine verandering, grote gevolgen
Sinds een maand of drie ben ik werkzaam als Projectmanager Finance voor DHL Parcel Benelux. Daarvoor heb ik me meer dan negentien jaar met projectmanagement binnen ICT beziggehouden. Functies in de ondersteuning, maar tegelijkertijd met directe invloed op de core business van DHL. Wanneer door een IT-oplossing of procesoptimalisatie alle chauffeurs één minuut minder hoeven te wachten op een dag, levert dat zoveel winst op. Je denkt misschien: wat is nu één minuut? Maar doe je dat keer zoveel duizend, dan is het ineens een heel ander verhaal. Dat geldt eigenlijk voor alles. Een heel kleine verandering kan grote gevolgen hebben.

Zelf aan het stuur
In mijn rol binnen Finance analyseer ik de data die voorhanden is. Op basis daarvan dien ik verbetervoorstellen in die het proces efficiënter, makkelijker of winstgevender maken. Vervolgens regel ik vaak zelf het draagvlak binnen de betrokken afdelingen en budget dat nodig is om het uit te voeren. Ik heb dan ook veel contact met mijn collega’s van Finance, Productmanagement en Operations. Waar mijn functie binnen ICT wat technischer was, zit ik nu dus echt meer aan het stuur. Heel leuk en uitdagend. Vooral binnen DHL, waar we continu in beweging zijn en steeds nieuwe dingen bedenken om te verbeteren en te kunnen groeien. Om daar vanuit financieel oogpunt een bijdrage aan te kunnen leveren, is een uitdaging die goed bij me past.

Persoonlijke aandacht
Constant in beweging zijn, kenmerkt DHL, maar wel altijd met oog voor de mensen die er werken. Dat merkte ik ook toen ik aangaf toe te zijn aan iets nieuws. Ik ben niet van de een op de andere dag naar een andere afdeling gegaan, maar heb eerst verschillende gesprekken gevoerd. Daarbij was ook echt ruimte om aan te geven wat ik van mijn huidige functie graag wilde behouden en waar ik me verder in wilde ontwikkelen. Om die persoonlijke aandacht te krijgen in zo’n grote organisatie als DHL, vind ik erg bijzonder.

Een ander mooi voorbeeld van persoonlijke aandacht, is dat je collega’s kunt nomineren om Go-Getter te worden. Een soort medewerker van het jaar. Dat collega’s mij hebben voorgedragen, zie ik vooral als een leuke bonus. Het belangrijkste voor mij is dat ik er iedere dag weer een mooie dag van probeer te maken. Een leuke en nuttige dag samen met mijn collega’s. Zo houd je het leuk. Je moet het immers toch samen doen. En zolang ik bij DHL de ruimte heb om op een goede en leuke manier mijn ding te doen, zit ik hier prima op mijn plek.