Wanneer ik na een drukke werkdag alles succesvol voor elkaar heb gebokst geeft mij dat veel voldoening.
SteijnFietskoerier

Hoi, ik ben Steijn Vos

Sinds 2013 ben ik fietskoerier bij DHL Express. Als mentorkoerier werk ik nieuwe collega’s in die aan de slag gaan als fietskoerier. Ik ben zelf begonnen bij een nieuwe fietsroute vanuit het WTC in Amsterdam. Momenteel zijn er ook nog fietsroutes vanaf de DHL-boot in het centrum van Amsterdam en hebben we in Zuid-Oost een koerier rondrijden. 
 

Hoe ziet mijn werkdag eruit?  

Bij onze DHL-boot tillen we aan het begin van de dag met z’n allen de kratten met pakketjes van de auto naar de boot. De pakketjes zijn geordend op postcode zodat we weten welke koerier welke kratten moet hebben. Binnen worden de kratten op de juiste plek gezet en kan de koerier beginnen met de route sorteren. Ervaren koeriers doen dit vaak uit hun hoofd omdat ze al veel adressen kennen. Voor nieuwe koeriers is er een handige app waarop je alle “stops” kan zien.
 
Uiteraard is het de bedoeling om je route zo snel en efficiënt mogelijk neer te leggen. Meestal passen de pakketjes niet in 1 keer in de fiets en zal je een keer heen en weer moeten fietsen naar de boot voor een reload. Een ander aspect waarmee rekening gehouden moet worden zijn zendingen die strikt voor 12 uur afgeleverd moeten worden. Het wisselt per dag hoeveel je er hebt maar als je je route goed plant is dit goed te doen. 
 
Als je klaar bent met sorteren scan je alles in je scanner en stop je de pakketjes in je fiets. Nadat je gecontroleerd hebt dat je alles bij je hebt om je route zonder problemen te rijden ben je klaar om te gaan. Denk hierbij aan je scanner, je pinautomaatje, Not Home-kaartjes, pennen en vrachtbrieven. 
 

Wat maakt het fietskoerieren nou zo leuk?

Het rijden op de fiets door verschillende buurten van Amsterdam is een heerlijke baan. Je hebt veel beweging, altijd daglicht (behalve als je in de avond werkt natuurlijk) en veel contact met klanten. Het contact is vaak kort maar in deze tijd ben je het visitekaartje van DHL. Het is dus belangrijk dat je er verzorgd uit ziet en dat je mensen op een beleefde manier behandeld. Het kan zijn dat er soms een klant tussen zit die een klacht heeft en ontevreden is over de service van DHL. Het is dan aan jou om de klant alsnog een positieve ervaring te bieden door servicegericht te handelen. Het leuke is dat klanten blij zijn met hun pakketje waardoor het contact bijna altijd positief is. Wanneer ik na een drukke werkdag alles succesvol voor elkaar heb gebokst geeft mij dat veel voldoening.
 

Picture, please?

Tijdens je route heb je regelmatig bekijks van toeristen die nog nooit een bakfiets van DHL hebben gezien. De reacties zijn over het algemeen erg positief en soms willen ze ook met je op de foto. Dit maakt het werk erg leuk omdat je met je grote gele bakfiets een echte eyecatcher bent.