Perfecte combi tussen data en techniek

Ik wil me graag bezighouden met data binnen een complexe omgeving; op een plek waar ik mijn bedrijfseconomische kennis kan combineren met data en techniek. Als Business Analyst binnen DHL heb ik die mogelijkheid. Wat ik prettig vind, is dat de werkzaamheden binnen mijn functie de afgelopen jaren steeds zijn veranderd. Dat houdt het uitdagend.

Automatisering geeft inzicht
De organisatie is in beweging en groeit hard. Die dynamiek vind ik het leukst aan DHL. Wat mij ook aanspreekt is de complexe omgeving. In mijn vorige baan had je één boekhoudsysteem en dat was het. Bij DHL heb je veel meer systemen, datastromen, afdelingen en belangen. Het is de uitdaging om die datastromen te combineren en met mensen om tafel te gaan om zo nieuwe inzichten te creëren. Die veelzijdigheid vind ik leuk, ik ben niet elke dag met hetzelfde bezig.

De afdeling waar ik werk heet Commercial and Margin Control, onderdeel van de Finance organisatie. Wij rapporteren onder meer aan Sales. De accountmanagers krijgen van ons dashboards met daarop omzetcijfers, het aantal zendingen en targets. Een van mijn taken is het maken van die dashboards om Sales en andere afdelingen binnen het bedrijf meer inzicht te geven in de targets en omzetcijfers. Voorheen gebeurde dit allemaal nog handmatig, maar dankzij de dashboards, in bijvoorbeeld PowerBI, is dit een geautomatiseerd proces. Ik vind het leuk om voor zo’n efficiencyverbetering te zorgen.

Directe lijnen
Binnen onze afdeling is er ruimte voor humor en iedereen is collegiaal. De financiële afdeling is gemêleerd qua leeftijden en interesses. Dat, samen met de directe lijnen en lage drempels binnen DHL, maakt het werken prettig.

Binnen DHL kun je één keer per jaar collega’s nomineren die net dat beetje extra laten zien. Zij maken dan kans op de titel Go-Getter. Go-Getter zijn betekent voor mij een waardering voor het werk dat ik doe. Ik vind het mooi dat ik niet alleen genomineerd ben door mijn directe collega’s, maar ook door mensen van andere afdelingen. Dat is voor mij een stimulans om door te gaan.

Vrijheid voor nieuwe initiatieven
Binnen DHL heb je je standaard werkzaamheden en je krijgt de vrijheid om nieuwe initiatieven vorm te geven. Dat kan op heel kleine schaal zijn, maar ook op grotere schaal. Nieuwe initiatieven worden gestimuleerd, ook vanuit het management. Het is niet zo dat we tijdens een dag gaan uitdenken wat allemaal beter kan, maar als je een concreet idee hebt, dan mag je dat verder ontwikkelen. Dat vind ik een positief punt van DHL.

Ik zie nog veel mogelijkheden en uitdagingen. Zo wil ik me nog meer verdiepen in het gebied waar ik nu werkzaam ben. Binnen DHL is hiervoor het Finance Development Programma waar ik samen met acht collega’s aan deelneem. Tijdens verschillende sessies focus je je een dag op een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld je werkzaamheden als controller. Maar je kijkt ook mee op andere afdelingen, zoals Operations en Sales. Een onderdeel van het programma is 360 graden feedback en mentoring. Je werkt dus op verschillende manieren aan je persoonlijke ontwikkeling bij DHL.