Er komt zoveel bij kijken waar veel mensen waarschijnlijk in eerste instantie niet aan zouden denken als je zendingen verstuurt. Denk bijvoorbeeld aan de douane. Alle goederen die de Europese Unie inkomen of uitgaan moeten aangegeven worden bij de douane.
MichelSupervisor

Enorme groei

 

Eind 1993 was ik op zoek naar een baan. Ik had net gediend in het Nederlandse leger waarin ik al aardig wat internationale ervaring had gekregen omdat ik gelegerd was in Seedorf, Duitsland en uitgezonden werd gedurende de Balkan oorlog in Bosnië voor zeven maanden. Na mijn diensttijd besloot ik om een baan te gaan zoeken op Schiphol. Dat was eind 1993 best lastig maar blijkbaar had ik het juiste moment gekozen en kon ik als administratieve kracht aan de gang bij DHL. DHL had een kleine vestiging, garage, op Schiphol Oost, waar zendingen werden ontvangen vanuit de gehele wereld alsmede waar zendingen de wereld ingestuurd werden. Ik kan mij nog goed herinneren dat dat jaar gevierd werd dat wij een miljoen kilo hadden afgehandeld en daar was een ieder trots op. Het leuke is, dat wij nu niet meer in kilo’s rekenen maar in aantal pieces en wij doen nu ongeveer 1 miljoen pieces per maand. Wij zijn dus aardig gegroeid in al die jaren, letterlijk en figuurlijk! Ook hebben wij op verschillende plekken gezeten op Schiphol en ook binnenkort zullen wij weer tijdelijk naar een andere vestiging gaan in verband met een uitbreiding van de huidige loods!

 

Het internationale netwerk van DHL Express


Aangezien ik op Schiphol voor de HUB werk, zijn wij een belangrijk deel van het internationale netwerk. HUB betekend in het Engels naaf en zo kan je onze vestiging dan ook zien. Aan de naaf zitten spaken die de lijnen uitbeelden naar de andere DHL vestigingen in de wereld en zo een mooi wiel laten zien. Zo sturen wij veel materiaal naar Leipzig waar onze grootste HUB van Europa zit en dat is een enorm “wiel” met heel veel “spaken”. Vanuit Leipzig ontvangen wij dan ook weer veel materiaal wat wij of doorsturen naar andere delen van de wereld of in Nederland houden voor aflevering. Er komt zoveel bij kijken waar veel mensen waarschijnlijk in eerste instantie niet aan zouden denken als je zendingen verstuurt. Denk bijvoorbeeld aan de douane. Alle goederen die de Europese Unie inkomen of uitgaan moeten aangegeven worden bij de douane. De douanemedewerkers van DHL hebben dan ook een zeer grote warenkennis van alle goederen die aangegeven worden. Gevaarlijke goederen! Ook zeer belangrijk dat deze door gespecialiseerde collega’s goed worden nagekeken en beladen om fouten in ons netwerk te voorkomen. Alle collega’s die bij ons werken en zendingen beladen in containers of opbouwen op vliegtuigplaten krijgen een interne cursus hoe dit gedaan moet worden vooral uit oogpunt van veiligheid en om zo slim als mogelijk te beladen. Een andere afdeling waar ook niet zo snel aan gedacht wordt is de afdeling waar zendingen hersteld worden. Een zending kan bijvoorbeeld een onjuist adres hebben, inhoud omgewisseld, verkeerde verpakking gebruikt en ga zo maar door. Naast deze afdelingen, is er nog een afdeling die zich bezig houdt met het lossen en beladen van vliegtuigen. Aangezien wij binnen ons netwerk met verschillende vliegtuigen vliegen blijft dit uitdagend hoe deze te lossen en te laden. Belangrijk is dat een vliegtuig op de juiste manier beladen/gelost wordt zodat deze tijdens het laden/lossen in balans blijft want het grootste gevaar is dat een vliegtuig op zijn staart kan belanden.

 

Wereldwijd werken wij op dezelfde manier


En zo hebben wij nog meer afdelingen waarin een ieder zich in specialiseert. Wat mooi is, is dat wij allemaal hetzelfde werken in ons netwerk. Wij hebben dan ook overal ter wereld dezelfde procedures voor onze processen die allemaal beschreven zijn. Dus waar je ook komt in de wereld, het voelt meteen als bekend als je daar een DHL vestiging bezoekt. Het leuke is dat ook veel collega’s dat doen en altijd weer terugkomen met verhalen hoe leuk ze werden ontvangen etc.

 

Welcome to New York City!

 

Ik ben dan zelf ook op diverse vestigingen geweest in de wereld en de mooiste was in New York. Op een dag konden wij geen vrachtruimte meer boeken bij een vliegtuigmaatschappij en zaten wij met een zak vol belangrijke documenten die echt de volgende dag geleverd moest worden. Enige oplossing op dat moment was dat ik als passengier naar New York zou gaan met als bagage de zak met documenten. Aangezien de vlucht bijna vol zat waren er alleen nog maar plaatsen in de businessclass en moest ik “helaas” dus businessclass vliegen. Ik werd daar wederom hartelijk ontvangen en alles kwam gelukkig nog goed voor de zendingen en ik kon daarna dus New York gaan bezichtigen. Daar moet ik nog vaak aan terug denken want dat was echt schitterend. 
Het is en blijft echt een geweldig bedrijf voor te werken en dat komt voornamelijk door de mensen met wie je werkt alsmede de strategie waarvoor DHL heeft gekozen en waarin ik mijzelf helemaal kan vinden. De strategie begint namelijk bij de medewerker die gemotiveerd moet zijn! Als dat zo is lever je uiteraard een geweldige service van hoogstaande kwaliteit! Dan kan het niet anders zijn dat de klant zeer tevreden is en loyaal wordt aan ons wat resulteert in een winstgevend netwerk!

 

Geschreven door: Michel Fleur

Supervisor bij DHL Express