Alles kan bij DHL, mits je er zelf tijd en energie in steekt. Kansen komen vanzelf je moet je ze alleen durven te pakken.
MichelSupervisor KAD

Wie is Michel?
Mijn naam is Michel Hielckert ik ben supervisor KAD (Key-account desk). Ik ben 34, geboren en woonachtig in Amersfoort. Ondertussen ben ik bijna 6 jaar getrouwd en heb ik 2 kindjes, mijn dochter Misha is 8 en mijn zoon James is 4. De afgelopen 9 jaar werk ik voor DHL en hoe ik daar terecht ben gekomen ga ik jullie nu vertellen.

Waarom DHL?
Voor ik bij DHL kwam werken was ik eigenlijk niet zo bekend met DHL, ik had weinig tot geen interesse in wie mijn pakketje kwam brengen zolang die maar op tijd was. Zelf kom ik ook niet uit de transportwereld en heb geen opleidingen gedaan die overeenkomsten hebben met het werk. Werken bij DHL stond dan ook niet op de planning. Ik kom namelijk uit de financiële sector en daarvoor altijd met veel plezier in de horeca gewerkt.

Hoe kom je dan bij DHL terecht? Een goede vriendin van mij werkte op dit moment al enige tijd bij DHL op de customer service en attendeerde mij op de vacature “customer service retention advisor” oftewel backline agent. Daarnaast vertelde zij wat voor mooi en gezond bedrijf DHL is, hoeveel leuke mensen er werkte en vooral hoe groot DHL eigenlijk wel niet is. Klonk als een bedrijf die voldeed aan mijn voorwaarden: toekomst perspectief en zekerheid. 

Welke stappen heb ik genomen?
1 November 2011 ben ik begonnen met de opleiding van toen nog 3 weken en daarna volle bak op de vloer gaan knallen. Het eerste jaar was voor mij vooral aanpassen ik was 26 jaar nog nooit customer service werk gedaan en de transportwereld was nog vreemd voor mij. Daarna ben ik om mij heen gaan kijken wat ik nu wilde doen, welke kant wilde ik op, wat had ik er voor nodig en ook wie heb ik daar voor nodig?  Uiteindelijk besloot ik dat ik graag leidinggevende wilde worden op de customer service en dan het liefst op de backline of op de Key account desk. Wat mij het zetje gaf in de richting van leidinggevende waren de verhalen van mijn supervisors over de CIM trainingen. CIM trainingen waar je skills als leidinggevende krijgt en ook als persoon groeit.

Dus ik ben in de 3 jaar die volgde met mijn leidinggevende aan de slag gegaan om mij te verbeteren en te werken aan mijn zwakke punten en uitbreiden van sterke punten. Na in het totaal 4 jaar op de backline te hebben gewerkt waar ik veel heb geleerd kwam er een punt dat ik wel een stap moest gaan maken. De stap naar leidinggevende zat er nog niet in destijds dus toen de overstap gemaakt naar de Key account als agent.

Op de Key account desk heb ik ook altijd dezelfde strategie gevolgd, bezig blijven om je te verbeteren. DHL biedt daar ook mogelijkheden voor bijvoorbeeld de ontwikkelrol van “senior” agent. In deze rol neem je een aantal taken waar van je supervisor en werk je heel gericht naar de rol van leidinggevende. 

Maar op de Key account desk heb ik ook wat harde lessen geleerd, vooral dat het niet altijd voldoende is om hard te werken er moet ook slim gewerkt worden en je moet ook gezien worden. Ik kwam er achter dat ik te weinig aandacht had besteed aan het opbouwen van mijn netwerk. Hierdoor had degene die wat over mijn toekomst bij DHL kon roepen te weinig van mij gezien om mij een kans te geven als leidinggevende. En nu? Kans verkeken? Nee, er komen altijd kansen bij DHL je moet ze alleen zien en ze durven te pakken. Met het advies in mijn achterzak dat ik mij meer moest gaan laten zien binnen de organisatie kwam er kans die ik met beide handen heb gepakt zodat men niet meer om mij heen kon.

Via een strechted assignment kreeg ik de kans om mij te bewijzen als supervisor van de backline op onze locatie in Arnhem. Even slikken iets wat ik graag wilde maar het was wel even reizen, ik had gehoopt op een kans in Amersfoort. Toch gedaan elke dag bijna 3,5 uur reizen met het OV en ik heb er geen moment spijt van gehad. Met de steun van mede supervisors en mijn manager ontzettend veel kunnen leren en mij verder kunnen ontwikkelen. Met mijn manager heb ik de volgende stappen in mijn carrière besproken en wat er voor nodig is om daar te komen. De meest logische stap op dat moment was om mij te richten op de functie van supervisor Key account desk.

Die kans kwam eerder dan verwacht maar ik was er wel klaar voor, dus na anderhalf jaar supervisor backline ben ik nu supervisor Key account desk in Amersfoort. Ben ik bezig met hele mooie projecten en ben ik ondertussen zelf mensen aan het begeleiden met hun carrière binnen DHL. Ik probeer zoveel mogelijk van wat ik heb geleerd over te brengen op mijn mensen.

Hoe zie ik mijn toekomst?
Voor de toekomst richt ik mij vooral op het ontwikkelen van competenties die horen bij de functie van contact center manager. Mijn leidinggevende helpt mij daarbij en DHL ondersteund dit verder door het organiseren van CIM trainingen etc.

Tips
Als ik een paar woordjes tegen nieuwe collega’s zou moeten zeggen dan wil ik het volgende wel kwijt: Alles kan bij DHL, mits je er zelf tijd en energie in steekt. Kansen komen vanzelf je moet je ze alleen durven te pakken. Werk hard, maar ook slim en zorg dat je gezien wordt. Onderschat het opbouwen van een netwerk niet.

Het allerbelangrijkste is dat je een helder doel hebt. Zonder helder doel voor ogen zal je nooit het maximale uit jezelf halen.