1. Oprechte aandacht voor de mens

Als Supervisor vind ik het ontzettend belangrijk om mij in te leven in zowel het team als ook de individu. Begrip, begrijpen en begrepen worden zijn essentiële elementen om het beste resultaat uit het team te kunnen halen. Uiteraard moeten daarbij wel respect en resultaat in balans zijn. Empathie is een hele belangrijke eigenschap in deze job. Als Supervisor werk je minder met pakketjes maar hoofdzakelijk met mensen. Door tijd te investeren in je teams creëer je de perfecte werkomgeving en begrijp je waar de behoefte ligt van zowel de klant als ook de medewerker. 

2. Ontwikkelen en coachen van mensen

Het mooie van mijn functie is dat je zelf een team kunt samenstellen en daarin gebruik kunt maken van de juiste talenten en interesses. Er zijn collega’s die graag willen blijven doen wat ze altijd gedaan hebben. Toch moeten ook deze mensen dagelijks getriggerd blijven om het beste uit hun dag te halen. Daarnaast zijn er ook velen die willen doorgroeien binnen het bedrijf. Het mooie van mijn functie is om eerst de talenten, interesses en behoeften te herkennen om vervolgens te kijken binnen welke rol, functie of team iemand het beste past. De juiste persoon op de juiste plek hebben en houden hoort bij de dagelijkse werkzaamheden van een 21st century Supervisor. 

3. Neem je verantwoordelijkheid

Als Supervisor heb je een leidinggevende rol en ben je verantwoordelijk voor het functioneren van je team. Zodra er iets fout gaat tijdens het managen kan dit grote gevolgen hebben voor zowel klanten als ook de medewerkers. Zo kun je respect verliezen en kunnen er conflicten ontstaan maar kan dit ook resulteren in ineffectief functioneren van je team en dus doelstellingen die niet gehaald worden. Dagelijkse focus is dus belangrijk voor goede prestaties en respect van je team.

4. Positieve mindset / probleemoplossend vermogen

Je dag als Supervisor is iedere dag weer anders. Vaak kun je heel veel dingen plannen en weet je wat je kunt verwachten. Nog veel vaker heb je te maken met adhoc zaken die direct moeten worden opgepakt. Een positieve mindset is dan belangrijk om tot de beste oplossing te komen. Het denken in oplossingen ipv problemen is dan een must.

5. Communiceren is essentieel

Goede communicatie is een van de belangrijkste maar meteen ook een lastig onderdeel binnen een bedrijf. Het werk van een Supervisor bestaat voor een groot deel uit communiceren. Als Supervisor moet je goed kunnen communiceren met de medewerkers op de werkvloer maar ook met het management binnen het bedrijf. Om hierin de juiste balans te vinden is voor mij iedere dag weer een mooie uitdaging.

 

Geschreven door Roel Klomp

Supervisor Operations in Maastricht