De vrijheid, het contact met klanten en collega's: bij DHL klopt het gewoon

De vrijheid, het contact met klanten en collega’s: bij DHL klopt het gewoon

Toen ik in 2017 solliciteerde bij DHL had ik ook nog een andere sollicitatie lopen. Toen ik de keus voor DHL had gemaakt, belde het andere bedrijf. Of ik wel zeker wist dat ik liever bij DHL wilde gaan werken. Ik heb er geen moment spijt van dat ik heb gezegd dat dat het geval was. Vooral de vrijheid die ik hier vind, het contact met klanten en de collega’s is erg leuk. Het klopt hier gewoon allemaal. Ik heb met DHL echt een goede klik.

Groot, groter, grootst
Bij DHL werk ik als allround chauffeur, daar waar ze me het meest nodig hebben. Op dit moment is dat vaak op kleingoed. Ik rijd dan in een busje en bezorg pakketjes bij bedrijven en particulieren. Het allerliefste rijd ik in de vrachtwagen met pallets, binnen DHL noemen we dat grootgoed. Hiervoor heb ik onlangs mijn rijbewijs C gehaald. De kosten hiervoor zijn betaald door DHL. Ik wil me graag verder ontwikkelen, dus ga ik binnenkort aan de slag met rijbewijs E. Dan mag ik ook met een oplegger rijden. Ik ben blij dat ik binnen DHL die kans krijg.

Veel vrijheid, maar toch betrokken
Het is echt een gevoel van vrijheid als je op de weg zit, er kijkt niemand op je vingers mee. Dat vind ik heerlijk. Ook het contact met de klanten vind ik leuk. Ik doe dit werk nu al een tijd en de winkeliers kennen mij inmiddels. Je maakt een praatje en een grapje. Je bouwt echt een band op met die mensen.

Je bent vaak alleen op pad, maar contact met collega’s is er zeker. Er worden regelmatig leuke activiteiten georganiseerd, zoals personeelsfeesten en eens per jaar een rally en een barbecue. Alle collega’s doen altijd hun best om zo goed mogelijk hun werk te doen. Dat wordt gezien. Zo hebben wij onlangs bijvoorbeeld de tweede prijs gewonnen voor de beste terminal van Nederland. We kregen toen een cheque van 5.000 euro en mochten meebeslissen waar we dat bedrag aan wilden uitgeven, wat wij wilden veranderen. Dat we ook bij dit soort dingen worden betrokken, geeft me een positief gevoel.

Beetje flexibiliteit is handig
Gemiddeld heb ik zo’n tachtig tot negentig adressen op een dag. Dat is best flink aanpoten, maar wel goed te doen. Ik start vaak wat eerder, zodat ik de laadlijst kan bekijken en mijn route daarop in kan delen. Sommige pakketjes moeten voor een bepaalde tijd bezorgd zijn, dus daar houd ik dan rekening mee met het bepalen van de handigste route.

Soms kom je niet helemaal uit in de acht uur die je werkt op een dag, dus een beetje flexibiliteit moet je wel hebben. DHL gaat daar ook op een eerlijke manier mee om. Overuren mag je gewoon schrijven en krijg je terug als tijd-voor-tijd of extra inkomsten.

Dagje meelopen
Wil je bij DHL komen werken? Ga dan zeker één of twee dagen mee met een chauffeur. Ik heb dat ook gedaan en je ziet dan direct wat het werk inhoudt en of je dat leuk lijkt. Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je het niet leuk vindt. DHL is een fijne werkgever, ik zou echt niets anders meer willen.