Het lijkt wel alsof mensen die bij DHL werken een soort gemeenschappelijk DNA hebben. We zeggen niet alleen ‘Passion, Speed, Can Do, As One', het wordt hier ook echt geleefd. Iedereen staat voor zijn of haar eigen toko en wil het optimale voor onze klant.
LuciaMarketing Communications Coordinator

Hi, ik ben Lucia

Logistiek klinkt voor een buitenstaander misschien niet heel spannend. Maar toen ik solliciteerde op Schiphol en de ‘big yellow machine’ voor de deur zag staan, wist ik zeker dat ik op de juiste plek was. De snelheid van DHL Express, een pakket dat in 2 dagen in New York of Hong Kong is, ons netwerk van ruim 220 landen, collega’s over de hele wereld, internationaler kan bijna niet! Met DHL heb ik dan ook een echte click: korte lijnen, informeel en vriendelijke gezichten. Het lijkt wel alsof mensen die bij DHL werken een soort gemeenschappelijk DNA hebben. We zeggen niet alleen ‘Passion, Speed, Can Do, As One’, het wordt hier ook echt geleefd. Iedereen staat voor zijn of haar eigen toko en wil het optimale voor onze klant.

 

Marketing Communicatie

Marketing Communicatie is mijn vakgebied, dat betekent verantwoordelijk zijn voor de externe communicatie met klanten en ondersteuning van Sales. Je moet creatief kunnen denken, goed kunnen schrijven en je in de klant kunnen verplaatsen om te snappen hoe je deze het beste kunt bereiken. Het is niet alleen ‘wat willen wij vertellen over onze services’, maar meer de vraag hoe wij kunnen inspelen op de logistieke uitdagingen waar de klant tegenaan loopt. Zo ondersteunen wij Sales bijvoorbeeld door het organiseren van kleinschalige klantevents en webinars. Maar ook helpen we met het ontsluiten van kennis: hoe start je met exporteren/importeren, hoe zit het met de douane. Die kennis maken wij voor onze klanten beschikbaar via onze website dhlexpress.nl, e-mailcampagnes, nieuwsbrieven en webinars.

 

LOVE IS IN THE AIR

Wat is er nou leuker dan dat onze eigen collega’s model willen zijn voor foto- of videoshoots! Voor een fotoshoot met onze fietsen (parcycle, cubicycle) wilde ik uiteraard een echt Hollands plaatje. Dat was snel gevonden, zo ongeveer voor mijn huis: een molen aan het water. De koerier kwam speciaal aan het eind van de shift langs om op de foto te gaan. Bijzonder was ook de videoshoot voor een speciale actie rond Valentijnsdag met het thema ‘Love Is In The Air’. Heel letterlijk, want wij vervoeren geen simpel pakket maar altijd een verhaal, iets bijzonders, iets dat waarde toevoegt voor de ontvanger. Ik interviewde collega’s, van de loods tot de piloot. En zo stond ik midden in de nacht buiten bij het vliegtuig om te vragen ‘waar klopt jouw hart sneller van’? Maar voor DHL-ers is dat eigenlijk geen vraag!

 

Geschreven door: Lucia van den Bergh

Marketing Communications Coordinator bij DHL Express