Werken bij de online klantenservice
Ik werk nu precies een jaar bij DHL, en heb het nog steeds naar m’n zin. Ik zit in het webcareteam, waar ik reageer op vragen die via Twitter, Facebook en de DHL-website binnenkomen. Soms kan ik vragen meteen zelf beantwoorden, soms moet ik een andere afdeling inschakelen. Dat is juist gezellig: al m’n collega’s bij DHL zijn enthousiast en fijn om mee te werken.

Het gaat meestal om klachten, en ja, er zitten weleens boze berichten bij. Dat snap ik wel hoor, het ís ook vervelend als je pakket is vertraagd of kwijtgeraakt. Ik vind het mooi om die negatieve emotie weg te nemen en mensen gerust te stellen: het komt wel goed!

Grote maatschappelijke impact
Toen ik hier begon, wist ik dat DHL een grote maatschappelijke impact heeft. Tijdens de coronacrisis ben ik me daar bewuster van geworden. Ineens besloten veel mensen de winkel te mijden en hun spullen online te bestellen. Dan ging het niet alleen om ‘luxegoederen’ zoals spelletjes voor de PlayStation, maar bijvoorbeeld ook om medicijnen. Ik ben hierdoor beter gaan beseffen hoe belangrijk we eigenlijk zijn. En hoewel ikzelf vooral mensen spreek bij wie iets is misgegaan, weet ik ook dat het overgrote deel van de bestellingen wél netjes op tijd aankomt. Dat is echt cool.

Customer Service

Een klasje op kantoor
Als je nieuw bij ons binnenkomt, word je eerst vijf dagen ingewerkt door een van de DHL-trainers. Dat gebeurt meestal in een klein klasje op kantoor. Ook nu. Want hoewel iedereen thuiswerkt, is het voor nieuwe collega’s fijn om te weten hoe het pand eruitziet, en waar je alles kunt vinden als we straks weer naar kantoor mogen. Natuurlijk is de training helemaal veilig: er is genoeg ruimte om afstand te houden en er zijn overal schoonmaakmiddelen om hygiënisch te kunnen werken.

Doorgroeien bij DHL
Naast de inwerktraining kun je bij DHL trouwens nog veel meer trajecten volgen! Ik heb deze zomer een zakelijke training gehad, om te leren hoe de klantenservice bij de B2B-tak van DHL werkt. Je wordt vanuit DHL echt gestimuleerd om andere afdelingen te leren kennen, zodat je eventueel kunt doorgroeien naar een andere functie binnen het bedrijf. Daarnaast kun je allerlei opleidingen volgen. Een salestraining bijvoorbeeld. Genoeg mogelijkheden dus om jezelf binnen DHL te ontwikkelen!